Middagdutjes verhogen hart- en hersengezondheid, vermindert stress en nog veel meer.

Het middagdutje is een gemakkelijke manier om te ontspannen en te verjongen, en het lichaam de nodige boost te geven zodat het alles wat er is gebeurd gedurende de dag kan verwerken, zichzelf kan repareren en opnieuw kan instellen voor morgen.
Gebrek aan slaap kan nadelige gevolgen hebben voor onze gezondheid, maar helaas laat onze hectische levensstijl zelden tijd over voor goede rust.

Chronisch slaaptekort kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen omdat slaap cruciaal is voor de hersenfunctie. Het is namelijk gekoppeld aan verhoogde activiteit van het sympathische (vecht-of-vlucht) zenuwstelsel. Dit veroorzaakt op zijn beurt chronische stress die het metabolisme beïnvloedt en leidt tot chronische systemische ontsteking.

Dit kan de reden zijn voor depressie en angst, diabetes en hart- en vaatziekten, artritis, gewichtstoename, algemene lichaamspijn, maag-darmproblemen, hormonale onbalans en infecties. Het gebrek aan slaap kan ook stemmingsstoornissen, geheugenproblemen en cognitieve en prestatietekorten veroorzaken.

Powernap optimaforma

Daarom kan een middagdutje een grote hulp zijn:
Een studie gepubliceerd in het BMJ Journal, Heart, toonde aan dat het risico op hart- en vaatziekten en hart- en vaatziekten lager was bij mensen die zelfs slechts twee keer per week dutten. Yue Leng, Ph.D. en Dr. Kristine Yaffe, van de Universiteit van Californië, San Francisco, merkten op: “Hoewel de exacte fysiologische paden die het slapen overdag koppelen aan het risico op [cardiovasculaire aandoeningen] niet duidelijk zijn. Dit onderzoek draagt bij aan het lopende debat over de gevolgen voor de gezondheid van dutten en suggereert dat het niet alleen de duur is, maar ook de frequentie die ertoe doet. ”

– Veel wetenschappers beweren dat 60 tot 90 minuten dutten net zo goed voor de hersenen kan zijn als een volledige nachtrust. Een studie van Harvard University uit 2010 toonde aan dat zelfs korte dutjes geheugen en leermogelijkheden stimuleren.

– Bill Anthony, een Amerikaanse psycholoog en directeur van het Harvard University Psychiatric Rehabilitation Centre beweert dat dutjes de cortisolspiegels in het lichaam drastisch verlagen.Tegenwoordig houden onze stressvolle levensstijlen het sympathische zenuwstelsel constant actief, waardoor de afgifte van epinefrine (aka-adrenaline) in uw bloedbaan wordt geactiveerd en de cortisolspiegels toenemen.

– Een kort dutje in de middag verhoogt de alertheid en reactietijd en helpt ons minder impulsief en meer tolerant voor frustratie te worden. Promovendus Jennifer Goldschmied van de Universiteit van Michigan legt uit: “Frustratietolerantie is een facet van emotieregulatie. Ik vermoed dat slapen ons meer afstand geeft [van een emotionele gebeurtenis] – het gaat niet alleen om het verstrijken van de tijd. ” Een dutje bleek zelfs efficiënter te zijn dan cafeïne in termen van het verbeteren van het perceptueel leren en geheugenconsolidatie

Hoewel je misschien alle voordelen van dutjes kent, heb je misschien niet genoeg tijd om midden in de dag een dutje te doen. De meeste experts leggen uit dat 20-30 minuten dutten voldoende is om je te vernieuwen.

Dit is wat je kunt verwachten van je dutje:

– 20-minuten dutje: verbetert mentale alertheid, geheugen en motorische vaardigheden.

– 20 tot 30 minuten dutje: verhoogt het geheugen en de creativiteit

– 30 tot 60 minuten dutje: verbetert uw beslissingsvaardigheden en geheugen

– 60 tot 90 minuten dutje: dit zorgt voor REM-slaap, herstart de hersenen en verbetert je probleemoplossende vaardigheden.

Kies het liefste een donkere en rustige ruimte, met een comfortabele temperatuur. Timing is erg belangrijk, dus voor de verkeerde tijd slapen kan leiden tot slaapinertie, en je zult je uiteindelijk suf en zelfs meer moe voelen dan voorheen. Probeer ook in de vroege middag een dutje te doen, want na drie uur ’s middags slapen kan je nachtrust verstoren.Net als in de ochtend heb je een paar minuten nodig om alert te zijn, dus gun jezelf wat tijd om goed wakker te worden.

Bron: Auteur stephanie,  Leeshetnu. nl

Wilt u meer weten over het houden van een Powernap met de RockingRelaxChair?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.