Burn-out en Stress grote kosten posten voor bedrijven.

Burn-out en Stress grote kosten posten voor bedrijven.

Burn-out en Stress spelen een steeds grotere rol op de werkvloer en kosten bedrijven steeds meer geld.
Werknemers met een burn-out blijven ook langer thuis, gemiddeld 242 dagen. Vorig jaar was dat nog 236 dagen.

Dat lange ziekteverzuim kost de werkgever gemiddeld 60.000 euro per ziektegeval.

Burn-out ontstaat niet van de één op de andere dag ontstaat en dat er waarschuwingssignalen zijn waarop de gestreste werknemer en de werkgever kunnen letten. Als de risico’s tijdiger worden gesignaleerd, kan dat veel ellende en geld schelen.

Medewerkers die bezwijken onder het toegenomen gewicht en de druk. Tijdsdruk, organisatorische veranderingen, weinig steun van collega’s of weinig carrière- vooruitzichten. Allemaal bronnen of factoren die stress veroorzaken. Deze stressfactoren kunnen, als zij niet op tijd worden herkend, resulteren in fysieke of emotionele klachten.

Wordt er niets met de klachten gedaan, dan kan dit tot burn-out leiden. Het is een probleem dat leidt tot zorgwekkende situaties. Medewerkers blijven bij een burn-out gemiddeld 242 dagen thuis en kosten een werkgever per ziektegeval zo’n € 60.000,-

Tip 1: Stress uit de taboesfeer.
Het is nog altijd niet normaal om over stress en stressklachten te praten op het werk. Stress blijft een lastig onderwerp om aan te kaarten. Op ons werk houden we ons vaak groot. En dat terwijl stressklachten juist vaak voortkomen uit situaties op de werkvloer. Een sfeer van openheid en vertrouwen is belangrijk voor het bespreekbaar maken van stress klachten. Is er geen openheid, dan zal men ook niet geneigd zijn om een en ander kenbaar te maken.
Tip 2: Neem diagnose serieus.
Als er eenmaal openlijk over stress wordt gesproken, neem het dan serieus. En geef er gerichte aandacht aan. Wuif het niet zomaar weg of denk er niet te licht over.
Stress kan serieuze vormen aannemen en zowel fysieke, emotionele als cognitieve gevolgen hebben. Voorbeelden hiervan zijn een verlaagd energieniveau, vergeetachtigheid en humeurigheid. Het is dus van cruciaal belang dat er daadwerkelijk wat met de klachten gedaan wordt.
Denk als medewerker en organisatie na over vragen als: Welke stappen moeten er nu genomen worden? Welke aanpak sluit aan bij de klachten van de medewerker? Welke ondersteuning hebben we daarbij nodig?
Tip 3: Neem verantwoordelijkheid.
Zowel medewerker als werkgever zijn betrokken in dit proces. Het heeft geen zin om met de vinger naar elkaar te wijzen of af te wachten tot de ander actie onderneemt.
Het is geen werkgeversprobleem, het is geen werknemersprobleem. Het is een gezamenlijk probleem waarbij een ieder zijn verantwoordelijkheid draagt en een actieve bijdrage levert om de bronnen die stress veroorzaken aan te pakken. 
Tip 4: Neem concreet actie.
Onderneem iets praktisch wat werknemers direct kunnen ervaren en in hun voordeel kunnen gebruiken om stress en burn-out te voorkomen. Een goede massagestoel kan net die ontspanning geven die werknemers hard nodig hebben.

http://www.rockingrelaxchair.nl/stressvrij

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.