How to Power Nap at Work

An afternoon power nap can recharge your body and mind—providing you with the needed energy to tackle the second half of your day.

A 10- to 20-minute afternoon power nap can improve your concentration and sharpen your motor skills.

Benefits of power napping

Before we talk about how to incorporate power naps into your workday, let’s review the benefits. The goal of a power nap is to reap the revitalizing benefits of sleep in the least amount of time, which for most people is 10 to 20 minutes. After waking from your power nap you will likely enjoy:

  • Improved concentration and alertness
  • Better memory recall
  • Reduced stress levels
  • Increased stamina
  • Sharpened motor skills

You run the risk of entering slow-wave sleep if you nap for longer than 30 minutes. This can be counterproductive, as many people feel sluggish after waking up from slow-wave sleep. On the other hand, every person is different so a longer nap may leave you feeling refreshed. My advice to my patients is to experiment with different nap lengths until they find what works best for them.

Find a safe and private place to power nap

If you’re like most people, your office doesn’t have a designated room for napping. So where can you find an isolated and relaxing location to help you fall asleep? Any of the following places may fit the bill:

  • Your office. You’re way ahead of the game if you have a private office. Simply press “do not interrupt” on your phone, switch off your computer, and shut your door. Consider stashing a pillow and blanket in your drawer if you plan to nap in your office on a regular basis.
  • Conference room. A conference room can be a great place to catch some shuteye, but don’t forget to reserve the room to prevent accidental interruptions.
  • Library or book store. The expectation is for people to talk quietly at a library or book store, so there is little chance that you will be distracted by others. As bonus, many libraries and book stores sell coffee for your post-nap enjoyment.
  • Department store. Some department stores provide comfortable seating areas for those looking to take a break from shopping. This may be the most comfortable option available—but it can also be quite noisy.
  • Gym. Many gyms or athletic clubs provide lounges that are perfect for a short nap – consider incorporating a short nap before your daily workout.
  • Parked car. Surprisingly, a car is a comfortable place to nap. As long as it’s safe, you can take a power nap in your company parking lot during your lunch or coffee break. Another option is to pull into a safe parking lot on your commute home, lock the doors, switch on relaxing music, and enjoy 15 minutes of shuteye before heading home.
  • Passenger seat of your carpool. If you carpool, see if your carpool partner is open to you driving in the morning and power napping on the ride home. Make sure to bring headphones or earplugs so the driver is free to listen to the radio, crack gum, or talk on the phone.

The key to a successful power nap is to fall asleep quickly

Regardless of where you choose to power nap, these tips can help you quickly fall asleep:

  • Ditch your phone. It’s a smart idea to place your phone out of reach so you don’t waste valuable nap time texting or surfing the web. Additionally, the blue light from your phone can make it harder to fall asleep by inhibiting the release of melatonin.
  • Try white noise. White noise—or noise consisting of multiple frequencies played at the same volume—masks all types of distracting sounds. A number of free white noise apps are available for your phone, or you can simply turn on a fan. Some of my patients find they prefer pink noise to white noise, as it minimizes the volume of high frequency sounds.
  • Eat right. Consuming caffeine, fat, carbohydrates or sugar in the hours before your nap can keep you awake. If your stomach is grumbling, try something that contains protein and calcium—like a glass of milk.
  • Nap after lunch. In general, the best time to power nap is right after lunch. Often referred to as a siesta, a post-lunch nap takes advantage of your body’s natural sleep/wake cycle, which is typically in a sleep phase around 1 pm.
  • Establish a routine. Over time, you can train your body to quickly fall sleep by establishing a daily routine. For example, napping in the same place, at the same time, while listening to the same music will send signals to your body that it’s time to rest and rejuvenate.

Hopefully the above guidelines will help you figure out how best to incorporate a power nap into your daily routine and enjoy the benefits of sharper thinking throughout the second half of the day.

Bron: SPINE-Health, William Deardorff PhD 08/12/2016

Een powernap op je werk verbetert je prestatie

Zit jij soms ook gapend achter je bureau omdat je last hebt van een middagdip?

Een powernap zou dan zo gek nog niet zijn… Bij sommige Amerikaanse bedrijven zoals Google en Uber is dit heel normaal: daar zijn speciaal ‘nap rooms’ aanwezig waar werknemers even hun ogen dicht kunnen doen. 

Coach en docent psychologie Ilse Reijs vertelt in WorX dat het wetenschappelijk bewezen is dat zo’n dutje je prestatie verbetert: “Het kan voor drie uur lang effect hebben.”

Boost voor je hersenen

“Het is een korte boost voor je hersenen”, legt Ilse uit. Het verbetert je focus, productiviteit en creativiteit. Twintig minuten liggen is voldoende. Je komt dan nog niet in je diepe slaap, waardoor het makkelijker is om wakker te worden zonder dat slappe en futloze gevoel.

Ilse Reijs: “Een powernap tijdens je werk is zeer effectief”‘

Rustmomentje 

Is een powernap geen optie of val je niet zo makkelijk in slaap? Er zijn meer manieren om even tot rust te komen. “Het gaat uiteindelijk om de stilte”, aldus Ilse. Alternatieven zijn bijvoorbeeld mediteren, een rondje wandelen of luisteren naar klassieke muziek. Het kan zelfs helpen om naar foto’s van natuur te kijken.

Een aparte Powernap ruimte heeft altijd de voorkeur. De unieke actieve Rocking Relax Chair geeft een goede ondersteuning.

Bron: FunX Maandag 19 augustus 2019 – 07:49 uur | door Milou

Geniet van fantastische ontspanning in stijl

Ontspanning is de basis voor een innerlijke balans van lichaam en geest.

Als u kiest voor de Rocking Relax Chair, kiest u voor aantrekkelijk design, stimulerende ontspanningsprogramma’s en uitstekend zit- en ligcomfort. Een absolute weldaad.

De Rocking Relax Chair

De zachte schommeling gecombineerd met rustgevende muziek laat u genieten van een perfect samenspel van beweging en geluid. Of u nu een kort herstelprogramma, een uitgebreid ontspanningsprogramma of een slaaphulpmiddel wilt, met deze unieke relaxfauteuil krijgt u nieuwe energie en ontdekt u een totaal gevoel van pure wellness.

Het stijlvolle ontwerp van deze fauteuil in zwarte of witte uitvoering staat elegant in uw woonkamer, op het bedrijf, in Lounges of in Wellness ruimtes. Kies één van de drie programma’s en laat de spanning van de dag van u afglijden. Uw nieuwe favoriete plek!

De zit- en lighoudingen van deze relaxfauteuil zijn instelbaar voor maximaal comfort. U kiest simpelweg de positie waarin u van uw boek, film of muziek wilt genieten.

De Rocking Relax Chair heeft een speciaal geluidssysteem dat het fijne effect van de muziek versterkt. Individueel instelbare bassvibraties zorgen voor diepe ontspanning van uw lichaam.

Relax programma
In het 20 minuten durende ontspanningsprogramma zorgen de regelmatige schommelingen en bijbehorende relaxmuziek voor optimale ontspanning

Refresh of Powernap programma
Dit programma verkwikt u door middel van een herstellende “power nap”. Eerst komt u tot rust door steeds langzamer wordende schommelingen en muziektempo. Verderop in dit 20 minuten durende programma worden lichaam en geest voorzichtig geactiveerd door geleidelijk toenemende schommelende bewegingen en muziekvolume. #powernap

Comfort programma
Het Comfort programma duurt 2 uur en nodigt uit tot lezen, naar muziek luisteren of een film kijken terwijl u zich ontspant. In de rechtop-positie geniet u van ritmische schommelbewegingen, vergelijkbaar met de beweging van golven.

Kenmerken Rocking Relax Chair

  • Elegante design relaxfauteuil met unieke extra functies
  • Buitengewoon zitcomfort
  • harmonieuze schommel- en muziekfuncties
  • Draadloze design afstandsbediening met touchscreen
  • Automatische programma’s Relax, Refresh en Comfort
  • Externe audio ingang voor telefoon, iPod of mp3-speler om eigen muziek of luisterboeken af te spelen.
  • Speakers zijn zo geplaatst dat alleen de gebruiker de muziek hoort
  • Hoog afwerkingsniveau met eerste klas materialen
  • Verkrijgbaar in wit en zwart

Specificaties Rocking Relax Chair

  • Voltage: 230 V, 50 Hz
  • Verbruik: 90 W
  • Afmetingen: (H x B x D, in cm):
    – Normale stand: 110 x 68 x 140
    – Ligstand: 60 x 68 x 182
  • Gewicht: 46 kg
  • Kleur: zwart of wit
  • CE gekeurd