Klimmen tegen depressie?

Klimmen tegen depressie een oplossing voor uw bedrijf?

In het vooraanstaande blad Science Daily heeft de University of Arizona een artkel gepubliceerd dat bergbeklimmen een effectieve methode is om depressie te behandelen en voorkomen. Klimmen tegen depressie??

https://uanews.arizona.edu/story/bouldering-envisioned-new-treatment-depression

Dit onderzoek is gedaan in Neurenberg Duitsland.

Twee Groepen

In de studie werden twee groepen opgenomen. Eén groep begon meteen met klimmen als therapie, terwijl de andere pas later begon. Beide groepen klommen drie uur per week gedurende drie weken. Of dit in werktijd gebeurde vermeld het artikel niet.

Beschikbaarheid

Hoewel dit artikel interessant is, heeft niet iedereen bergen of klimwanden in zijn buurt. Ook is het lastig om op ieder industrieterrein een klimwand neer te zetten. Laat staan in uw eigen bedrijf!

Werkbare oplossing

In Nederland is dit dus geen werkbare oplossing en zal men moeten zoeken naar een betere praktisch werkzame oplossing.
Een goed werkbare oplossing zou een massagestoel of Rocking Chair kunnen zijn. Deze kan in ieder bedrijf geplaatst worden en is 24/7 aanwezig en beschikbaar. En het kost de gebruiker slechts 20 minuten per sessie.
Als dat niet praktisch is?

Contact

 

 

 

Het langdurige verzuim stijgt binnen de zorg

Het langdurige verzuim stijgt binnen de zorg.

De langdurige verzuimproblematiek manifesteert zich vooral onder de oudere werknemers. Dat is allang niet meer nieuw.

Wel valt op dat de stijging binnen deze groep het sterkst is.

Het langdurig verzuim binnen de groep ouderen is op dit moment ruim een procentpunt hoger in vergelijking met de leeftijdsgroep 46-55 jaar.
Bron: Vernet

Preventie welke begint op een vroegere leeftijd is dus van het grootste belang.

Dia is nu mogelijk in ieder bedrijf. Er hoeft geen bedrijf in Nederland meet te zijn die het zich niet kan veroorloven om aan ziektepreventie te doen. Dit kan al door middel van de aanschaf van massage stoel of een Rocking Chair.

Burn-out, Stress klachten van mensen zijn signalen dat uw personeel behoefte heeft aan meer zorg.

Werkgever, u kunt er iets aan doen!!

Stressvrij

Neem een time-out

Neem een time-out om jezelf weer op te laden. Want af en toe heb je dat nodig.

Er zijn zo van de dagen dat alles misgaat. Je wekker loopt niet af. Je bent gisteren te laat naar bed gegaan. De kat heeft weer eens niet op de bak gezeten maar ernaast. De afwas van gisteren staat er nog. En ineens trekt de WC niet meer door.

Kortom:  Stress. Alles staat op scherp. Hoe gaat dit allemaal aflopen, want alles gaat mis.

Zou het nu niet heerlijk zijn als je binnen enkele minuten voor jezelf een situatie kan creëren waarin je weer helemaal oplaad?

Een 20 minuten op de RockingRelaxChair kan je weer helemaal verfrissen. Laat je wegvoeren op de muziek en waan je op een schitterend zonovergoten eiland. De rust overkomt je gewoon. Door het schommelen lijkt het net alsof je op een luchtbed in het warme water drijft.

Iedere dag jezelf even een tijd-out gunnen. Dat kan op deze manier. Je kunt ook mediteren, of op de bank gaan liggen. Of op een massagestoel jezelf laten masseren (die we ook leveren overigens).

Op de Rocking Chair laat je je mind en gedachten passief wegvoeren naar een rustige plek in je eigen omgeving. Het rust gevoel treed meestal bij mensen binnen de 5 minuten in.

Puur genieten. Dat gun je jezelf toch? En dat voor maar 20 minuten per dag!
Maak er gebruik van. Je zult er dankbaar voor zijn en de dagen weer aankunnen.

Contact

verpleegkundigen hebben 2x zo vaak burn-out klachten.

verpleegkundigen hebben 2x zo vaak burn-out klachten als de rest van Nederland

Amsterdam, 12 Mei 2017 /EZPress/-
Uit cijfers van onderzoeksbureau SKB over 24 duizend ziekenhuismedewerkers blijkt dat verpleegkundigen en verzorgenden veel plezier aan hun werk beleven.
Even veel als paramedische collega’s, maar meer dan bijvoorbeeld medewerkers van poliklinieken, ondersteuning of administratie. Alleen managers hebben meer plezier.
Bij de verpleegkundigen en verzorgenden hebben de jongste collega’s de meeste stress. Bij de leeftijdsgroep tot 25 jaar heeft 23 procent last van burnout-klachten. Dat is twee keer zoveel als gemiddeld in de Nederlandse beroepsbevolking.
Op de 197-ste geboortedag van Florence Nightingale, de grondlegster van de moderne verpleegkunde, lijkt het beroep dus nog steeds erg aantrekkelijk. Maar er is ook een keerzijde. Verpleegkundigen en verzorgenden zijn ook de medewerkers in het ziekenhuis die de meeste stress ervaren. Vooral onder de jongere collega’s, waar maar liefst 23% burnout-klachten heeft. Dat is meer dan 2x zoveel als gemiddeld in de Nederlandse beroepsbevolking. Een goede reden om op de Dag van de Verpleging ook wat extra aandacht aan de risico’s van deze beroepsgroep te geven.

Vergroten van werkplezier is niet dé oplossing

De persoonlijke en bedrijfseconomische gevolgen van burnout-klachten zijn groot. Medewerkers met deze klachten zijn bijvoorbeeld vatbaarder voor infectieziekten en verzuimen meer.
Ook maken ze meer concentratiefouten en zijn ze vaker betrokken bij (bedrijfs)ongevallen. En ze kunnen natuurlijk ook echt burnout raken.
Vaak wordt gedacht dat plezier hebben in je werk automatisch beschermt tegen burnout. Deze beroepsgroep laat zien dat dat geen vanzelfsprekendheid is. Dat de meeste klachten juist bij de jongere verpleegkundigen en verzorgenden voorkomen, vraagt om extra aandacht. Zij hebben namelijk nog een hele carrière voor de boeg.

Vitaliteit gemeten bij 24 duizend ziekenhuismedewerkers

Deze cijfers komen uit medewerkersonderzoeken die in 2015 en 2016 werden uitgevoerd.
Onder de 24 duizend deelnemers waren ruim 4500 verpleegkundigen en verzorgenden en ruim 4100 specialistisch verpleegkundigen. Aan de hand van 6 vragen over vermoeidheidsverschijnselen werd bepaald of medewerkers burnout-klachten hadden.
Voor de Nederlands beroepsbevolking ligt dat gemiddeld rond 11%. Maar bij de verpleegkundigen en verzorgenden was dat bijna twee keer zoveel: gemiddeld 20%. Met dus een piek bij de jongste collega’s van maar liefst 23%.

Bron: SKB

Dit is een origineel persbericht EZPress news Distribution BV www.ezpress,eu

Stressvrij

 

6 tips bij een burn-out

Heb je een dreigende burn-out? Heb je wekenlang al gebrek aan energie, een depressief gevoel? Ga dan een stapje terug, want je bent waarschijnlijk opgebrand. Waarschijnlijk heb je jezelf langdurig overbelast.

Denk nu niet, dat verdwijnt vanzelf wel, of “ik neem wel een pilletje”, want dat gaat niet helpen. Hieronder 6 tips die je kunnen helpen.

1 : Zoek professionele ondersteuning

Het verstandig professionele ondersteuning te zoeken. Ga naar je huisarts die kan je eventueel kan doorverwijzen naar een psycholoog. Praat met je werkgever, om iets aan je werkdruk of werktijden te doen. Het niet alleen belangrijk om rustiger aan te doen. Kijken naar je werk(houding), je persoonlijkheid en opnieuw leren ontspannen en grenzen stellen zijn belangrijk.

2 : Blijf bezig

Je lost je burn-out meestal niet op door alleen maar weken rust te nemen en helemaal niets doen.  Dit maakt je inactief en geeft je vervolgens de ruimte je gedachten overuren te laten maken.
Piekeren alleen lost niets op, daar wordt je echt depressief van. Blijf als het even kan door werken, voor enkele uurtjes per dag. Dan blijf je actief.

3 : Maak plezier

‘Ik heb nergens meer energie voor’ is de vaak gehoorde klacht.
Moeheid en nergens meer plezier aan beleven kenmerkt vaan de burn-out. Ga iets doen waar je plezier in hebt en maak fun. Maak eens een lijst van zaken waar jij blij van wordt.  Ga dan iedere dag iets doen, ook als je er moe van wordt. Dit leidt je af en geeft je nieuwe energie. Zo ontspan je en draag je bij aan je herstel.

4: Gezonde geest zit in een gezond lichaam

Misschien heb je jezelf verwaarloosd, heb je signalen genegeerd. Zowel geestelijk als lichamelijk. Besteed daarom aandacht aan jezelf. Ga wat doen en kom in dagelijks beweging. Zo leer je hoe je lijf werkt en wat je grenzen zijn. Zo weet je wanneer je moe wordt en het rustig aan moet doen. Zorg voor gezonde voeding en breng regelmaat in je leven. Het liefste ga je eten, drinken en slapen op geregelde tijden. Zowel gezond eten als structuur dragen bij aan het verhelpen van je burn-out.

5 : Zoek wat je energie geeft

Bij een burn-out is het zo dat je vaak totaal geen energie meer hebt om wat dan ook te doen. Het is goed te te zoeken naar wat je energie geeft. Wat dat is, verschilt voor iedereen. Het kan zijn dat je wel werk gaat doen dat je leuk vind, fijne collega’s hebben, verantwoordelijkheid hebben, beslissingsvrijheid hebben enzovoort. Het is het waard dit uit te zoeken.

6 : Stel je grenzen

Leer je grenzen opnieuw vast te stellen en durf nee te zeggen. Want  je bent vaak genoeg over je grenzen heengegaan. Je hebt lange periodes veel van jezelf gevraagd. Het is gewoon goed te weten waar je grenzen liggen en wat jouw prioriteiten zijn. Leer wanneer je  “ja”  en “nee” wilt zeggen.

Zorg goed voor jezelf. Dat is echt niet egoïstisch.  Zeg gewoon “nee” en voel je er niet schuldig over. Want als je zaken doet waar je geen tijd voor hebt, die je niet liggen óf zelfs helemaal niet leuk vind, dan gaat het weer mis.

Hopelijk heb je iets aan deze tips.

Kijk ook eens naar hoe we je kunnen ondersteunen:

Stressvrij