Hoe je een burn-out kunt herkennen bij jezelf en bij collega’s.

Hoe je een burn-out kunt herkennen bij jezelf en bij collega’s.

“Vaak wordt gezegd dat de baas problemen zoals een burn-out moeten oplossen. Maar als iedereen nu de verantwoordelijkheid zou nemen dan ben je samen meer gewapend tegen een burn-out”, vertelt Geraerts. Het is dus belangrijk om de mentale gezondheid van werknemers een zaak te maken van iedereen.

Verandering
Maar hoe kan u nu merken of een collega het moeilijk heeft? “Je moet eigenlijk letten op hoe iemand verandert. Als iemand vroeger heel extravert was en nu introvert wordt of iemand voordien positief in het leven stond, nu eerder dingen negatief ziet, dan kunnen dat signalen zijn”, aldus Geraerts.

Om die veranderingen waar te nemen heeft Geraerts nog een tip. “Ik adviseer om bevindingen op te schrijven. Het geheugen is immers subjectief”, legt Geraerts uit. Door dingen op te schrijven kan je ze later vergelijken en loop je niet het gevaar dat je eigen brein je fopt.

Praten
Eens je een verandering hebt opgemerkt is het belangrijk dat je dit ook aan de collega in kwestie laat weten. “Want mensen die richting een burn-out gaan, zijn vaak de laatsten om te beseffen dat ze een burn-out aan het krijgen zijn”, vertelt de neuropsychologe. “Je kan best aangeven aan je collega dat je merkt dat hij of zij negatiever is geworden of een korter lontje heeft gekregen en dan laat je die informatie zinken.”

De volgende stap is dan om te kijken hoe je medewerker op die informatie reageert. “Zo moet je eigenlijk telkens opnieuw het gesprek aanhalen. Dat kan door te verwijzen naar iets wat je gelezen of gezien hebt”, zegt Geraerts. “Vragen zoals ‘hoe voel je je?’ of ‘slaap je nog genoeg’ kunnen ook helpen.” Als dit na een hele tijd nog niet helpt is het volgens Geraerts wel verstandig om de leidinggevende in te lichten. Samen kan dan een oplossing gezocht worden.

Jezelf
Maar naast je collega’s is het ook belangrijk om bij jezelf te controleren of je afstevent op een burn-out. Dit zijn enkele signalen die waarschuwen voor een nakende burn-out.

  • Concentratieproblemen en toenemende vergeetachtigheid
  • Sterke emotionaliteit
  • Besluiteloosheid
  • Slaapproblemen
  • Meer fouten maken
  • Toegenomen cynisme ten opzichte van leidinggevenden
  • Groter gevoel van minderwaardigheid
  • Vermindering in energieniveau
  • Verminderde lichamelijke conditie
  • Veranderingen in sociaal opzicht
  • Een verhoogde aandacht voor werk en dus verminderde aandacht voor andere zaken (bv. hobby’s, sociale contacten, …)
  • Verhoging aantal werkuren

Bron: VTM NIEUWS vroeg neuro psychologe Elke Geraerts

Stressvrij

Burn-out en Stress grote kosten posten voor bedrijven.

Burn-out en Stress grote kosten posten voor bedrijven.

Burn-out en Stress spelen een steeds grotere rol op de werkvloer en kosten bedrijven steeds meer geld.
Werknemers met een burn-out blijven ook langer thuis, gemiddeld 242 dagen. Vorig jaar was dat nog 236 dagen.

Dat lange ziekteverzuim kost de werkgever gemiddeld 60.000 euro per ziektegeval.

Burn-out ontstaat niet van de één op de andere dag ontstaat en dat er waarschuwingssignalen zijn waarop de gestreste werknemer en de werkgever kunnen letten. Als de risico’s tijdiger worden gesignaleerd, kan dat veel ellende en geld schelen.

Medewerkers die bezwijken onder het toegenomen gewicht en de druk. Tijdsdruk, organisatorische veranderingen, weinig steun van collega’s of weinig carrière- vooruitzichten. Allemaal bronnen of factoren die stress veroorzaken. Deze stressfactoren kunnen, als zij niet op tijd worden herkend, resulteren in fysieke of emotionele klachten.

Wordt er niets met de klachten gedaan, dan kan dit tot burn-out leiden. Het is een probleem dat leidt tot zorgwekkende situaties. Medewerkers blijven bij een burn-out gemiddeld 242 dagen thuis en kosten een werkgever per ziektegeval zo’n € 60.000,-

Tip 1: Stress uit de taboesfeer.
Het is nog altijd niet normaal om over stress en stressklachten te praten op het werk. Stress blijft een lastig onderwerp om aan te kaarten. Op ons werk houden we ons vaak groot. En dat terwijl stressklachten juist vaak voortkomen uit situaties op de werkvloer. Een sfeer van openheid en vertrouwen is belangrijk voor het bespreekbaar maken van stress klachten. Is er geen openheid, dan zal men ook niet geneigd zijn om een en ander kenbaar te maken.
Tip 2: Neem diagnose serieus.
Als er eenmaal openlijk over stress wordt gesproken, neem het dan serieus. En geef er gerichte aandacht aan. Wuif het niet zomaar weg of denk er niet te licht over.
Stress kan serieuze vormen aannemen en zowel fysieke, emotionele als cognitieve gevolgen hebben. Voorbeelden hiervan zijn een verlaagd energieniveau, vergeetachtigheid en humeurigheid. Het is dus van cruciaal belang dat er daadwerkelijk wat met de klachten gedaan wordt.
Denk als medewerker en organisatie na over vragen als: Welke stappen moeten er nu genomen worden? Welke aanpak sluit aan bij de klachten van de medewerker? Welke ondersteuning hebben we daarbij nodig?
Tip 3: Neem verantwoordelijkheid.
Zowel medewerker als werkgever zijn betrokken in dit proces. Het heeft geen zin om met de vinger naar elkaar te wijzen of af te wachten tot de ander actie onderneemt.
Het is geen werkgeversprobleem, het is geen werknemersprobleem. Het is een gezamenlijk probleem waarbij een ieder zijn verantwoordelijkheid draagt en een actieve bijdrage levert om de bronnen die stress veroorzaken aan te pakken. 
Tip 4: Neem concreet actie.
Onderneem iets praktisch wat werknemers direct kunnen ervaren en in hun voordeel kunnen gebruiken om stress en burn-out te voorkomen. Een goede massagestoel kan net die ontspanning geven die werknemers hard nodig hebben.

http://www.rockingrelaxchair.nl/stressvrij